Niewiele jest przykładów implementacji idei crowdsourcingu w Polsce. Część z nich opisywałem już na swoim blogu (Fantasia, Lays). To fakt, że zauważono i doceniono mądrość oraz siłę użytkowników i członków wirtualnych społeczności na portalach typu Web 2.0 w Polsce. BZ WBK jest jednak pierwszą tak poważną instytucją, która crowdsourcing wykorzystuje w czystej postaci!
Na blogu korporacyjnym Banku ukazała się informacja o starcie akcji „Rusz głową”. Ma ona na celu promocję crowdsourcingu i zrealizowanie faktycznych działań, wspólnie z użytkownikami. Do pomocy zaproszono czwórkę znanych blogerów, którzy na swoich stronach przeprowadzą 4 oddzielne akcje wykorzystujące potencjał społeczności 2.0:
Maciej Budzich przeprowadzi wśród swoich czytelników badania czytelnictwa bloga, ze szczególnym uwzględnieniem zbierania pomysłów dotyczących tematyki swojego bloga. (…) Natalia Hatalska zaprosi swoich czytelników do debaty na temat trendów, które czekają nas w 2011 r. (…) Jacek Gadzinowski zaproponuje konkurs na kampanię zintegrowaną dla bloga, ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych. (…) Mirek Połyniak natomiast zainspiruje swoich czytelników do stworzenia internetowej strategii fundraisingowej dla Fundacji Urszuli Smok “Podaruj życie”.
Cała kampania to oczywiście część realizacji strategii promocji marki BZ WBK. Bank jest także fundatorem wartościowych nagród rzeczowych dla uczestników konkursów. Mimo tego, pomysł jest fantastyczny, a BZ WBK po raz kolejny udowadnia, że dostrzega najnowsze trendy w wykorzystaniu internetu i mediów społecznościowych dla własnych celów.
Od dawna bowiem funkcjonuje już Bank Pomysłów BZ WBK. Najbardziej znana polska platforma, która jest narzędziem dla klientów banku, które pozwala na publiczne oddanie głosu w kwestii zmian i rozwoju instytucji. Każdy chętny może dodać swoją sugestię, oraz zagłosować na zamieszczone już propozycje zmian lub nowych rozwiązań. Użytkownik musi jedynie wcielić się w jedną z trzech ról: komentatora, inicjatora lub innowatora.
Najlepsze rozwiązania już zostały zaimplementowane, a część dotychczasowych usług i produktów finansowych Banku została zmieniona, dzięki dyskusjom inicjowanym przez użytkowników.
Cieszy popularność pełnego wykorzystania postulatów crowdsourcingu przez ogromną korporację jaką jest Bank Zachodni WBK. Pomimo celów marketingowych, takie działania mają pozytywny wpływ i przyczyniają się do rozwoju polskiej społeczności wirtualnej. Co więcej, zgodnie z komunikatami Banku, działania te cieszą się popularnością i mają bardzo dobry wpływ na poprawę rozpoznawalności marki i realizację założeń przychodowych.
Miejmy nadzieję, że dzięki obecności w mediach społecznościowych i blogosferze BZ WBK zapoczątkuje trend na rozwijanie kampanii social media ponad wykupowanie reklam i zakładanie fanpage’ów na fb i ewentualnie nk!
Warto zauważyć, że na plakacie akcji „Rusz głową” BZ WBK musi edukować odbiorców i wyjaśnia znaczenie słowa crowdsourcing. Nie zdecydowali się, na wypromowanie polskiego odpowiednika. Moim zdaniem dokonanie i upowszechnienie tłumaczenia będzie ogromnym sukcesem marketingowym instytuji, która tego dokona. A także kamyczkiem milowym w rozwoju polskiej społeczności 2.0!
Wykorzystane obrazki pochodzą ze strony bankpomyslow.pl.
1 Comment