Gałęzie Crowdsourcingu – call for papers

share on:

Crowdsourcing to połączenie angielskich słów „crowd” i „outsourcing”. Jak opisywałem wcześniej, jest to proces wykorzystywania potencjału i wiedzy wirtualnej społeczności do własnych celów przedsiębiorstwa lub dla dobra ogółu. Dobrze zaplanowane działania mogą posłużyć zarówno do badań marketingowych, produktowych czy społecznych, jak i do zbudowania i rozwinięcia przychodowego biznesu.

Proces crowdsourcingu wymaga stworzenia łatwo dostępnych i intuicyjnych narzędzi wspierających interakcję. „Czysta” odmiana bazuje na woli użytkowników do uczestnictwa w danym projekcie. Jednakże często zaangażowanie najbardziej interesującej grupy docelowej wymaga dodatkowych motywatorów, np. w postaci nagród. W tym wypadku należy jednak uważać, aby nie było to sztuczne kupowanie dawców opinii, tak jak to miało miejsce w przypadku opisywanych przeze mnie realizacji z rynku polskiego.

crowdsourcing proces
Crowdsourcing jako proces

W autorskim cyklu „Gałęzie Crowdsourcingu” będę szczegółowo prezentował różne grupy portali, narzędzi i crowdsourcingowych realizacji, aby stworzyc kompletną mapę sektora, który w szerokim ujęciu jest zgodny z ogólną definicją tego zjawiska. W celu uściślenia definicji pod uwagę wezmę takie platformy i realizacje, w których oznaczony podmiot adresuje problemowy komunikat do nieoznaczonej grupy odbiorców, w celu realizacji własnych celów lub dla wspólnego rozwoju narzędzi dostępnych dla każdego.

crowdsourcing zadania
Aktorzy realizacji crowdsourcingowej

Wszystkie części cyklu „Gałęzie Crowdsourcingu” będą zawierac:

  • opis cech szczególnych danej grupy
  • przykłady najważniejszych portali zagranicznych oraz polskich, jeżeli istnieją
  • dokonane realizacje, ważne wydarzenia zmiany
  • dane ilościowe i jakościowe
  • analizę biznesową, o ile będzie to możliwe

Podobna forma przedstawiania kolejnych gałęzi pozwoli na przedstawienie całej części internetowego biznesu i inicjatyw naukowych w formie wirtualnego handbooka. Docelowo opracowanie zostanie wydane także jako e-book lub publikacja innego typu. Z uwagi na tematykę wysyłam otwarty CALL FOR PAPERS. Jeżeli jesteś zainteresowany udziałem w tym przedsięwzięciu, interesujesz się zagdanieniem lub chcesz byc częścią zespołu redakcyjnego to gorąco zapraszam do współpracy. Prace zostaną opublikowane na blogu (niebawem w nowej, lepszej odsłonie) oraz w ostatecznej, pełnej wersji całego opracowania. Każdy z uczestników otrzyma elektroniczną i drukowaną, numerowaną wersję e-booka z wyszczególnionym imieniem i nazwiskiem. Zastrzegam jednak sobie prawo do przetwarzania i wykorzystywania przesłanych opracowań.

Praca powinna miec charakter wpisu na blogu eksperckim – pisana poprawną polszczyzną, bez unikania stylu popularno-naukowego, ale i bez typowo akademickiego bełkotu, nadmiaru przypisów, czy cytatów. Tematyka od portali, na których darmowo lub komercyjnie można udostępniac własną pracę (iStock, redbubble), przez Wikipedię i inne wiki’s, wykop,porównywarki aż do platform współzawodnictwa, crowdfundingu i prediction markets jest tak szeroka, że z pewnością każdy może wybrac najbardziej odpowiadający mu obszar.

Motywacją do stworzenia takiego handbooka była poniższa infografika, która jest jednocześnie wstępnym zarysem podziału obszarów crowdsourcingu na gałęzie w ostatecznym opracowaniu.

Zapraszam do współpracy!

P. S. Crowdfunding opisuję ja! 🙂

Wykorzystany obrazek pochodzi ze strony crowdsourcingresults.com.

share on:
Karol Król

Karol Król

Od 2010 prowadzę crowdfunding.pl i angażuję się w zrównoważony rozwój sektora finansowania społecznościowego w Polsce i w Europie. Zapraszam do dyskusji!

2 komentarze

Leave a Reply to atCancel reply