Venture Capital a finansowanie społecznościowe

share on:

Venture Capital to fundusze, które wypełniają lukę kapitałową finansowania (przewagę popytu na kapitał wysokiego ryzyka, nad jego podażą) przedsięwzięć na wczesnych etapach rozwoju. Finansowanie społecznościowe może stać się dla nich alternatywą lub nawet konkurencją, dzięki czemu rozwinie się rynek i poprawią się relacje na linii przedsiębiorca-inwestor. Zaprezentuję podobieństwa, różnice oraz przewagi obu źródeł finansowania, które pokażą, czy faktycznie tak istotna zmiana na rynku kontroli jest możliwa.

Opisując koncepcję 4F – Founders, Family, Friends and Fools i siłę mikrofinansów umiejscowiłem crowdfunding pomiędzy właśnie rodziną i bliskimi, a profesjonalnymi aniołami biznesu i funduszami VentureCap. Podstawowym wyróżnikiem był tam minimalny próg inwestycji, zależny od potrzeb firmy. Naturalnym wydało się to, że 4F pozwalają zacząć od zera, z kolei profesjonalni inwestorzy bardzo rzadko angażują kapitał mniejszy, niż 100 000 zł. Finansowanie społecznościowe mimo kilku przykładów dużych inwestycji, raczej koncentruje kapitał w wysokości kilku-kilkudziesięciu tysięcy dolarów/euro. Żeby porównanie czytało się wygodniej, porównanie przedstawie w formie tabelki.

Między VC i finansowaniem społecznościowym nie można postawić znaku równości. Nawet bardziej rozwinięty rynek crowdfundingu nie wyrzuci z rynku agresywnych VC. Przewagi każdego z tych źródeł finansowania młodych przedsięwzięć należy ocenić na podstawie kluczowych obszarów danego planu biznesowego i na tej podstawie podjąć decyzję. Liczę na to, że rozwój tego modelu finansowania poprawi warunki i relacje między właścicielami kapitału i przedsiębiorcami.

Polub stronę crowdfunding.pl na facebook’u!

share on:
Karol Król

Karol Król

Od 2010 prowadzę crowdfunding.pl i angażuję się w zrównoważony rozwój sektora finansowania społecznościowego w Polsce i w Europie. Zapraszam do dyskusji!

2 komentarze

Leave a Reply