Czytelnictwo upadło, czy nie trafia w czytelnika? + ankieta dla czytelników crowdfunding.pl

share on:

Z ogromnym zainteresowaniem obserwuję to, co dzieje się na portalu beesfund.com. Już po pierwszych tygodniach można sformułować kilka ciekawych wniosków.

Po pierwsze, bardzo duże zainteresowanie nowym modelem finansowania przedsięwzięć jakim jest crowdfunding widać w kategorii „wydawnictwa”. Wiele osób powiela obiegową opinię o upadku czytelnictwa w Polsce, ale ja stoję na stanowisku, że to nigdy nie nastąpi. Statystyki to zresztą potwierdzają. Faktem jest, że wielu wydawców zbyt wolno dostosowuje się do przemian, które zachodzą i zamiast jakością, próbują nadrabiać spadające wyniki ilością. Tym samym częściową tabloidyzacją treści. Nadal jednak, miliony Polaków kupują, czytają i domagają się kolejnych pozycji książkowych. A beesfund jest doskonałym modelem, w którym społeczność głosuje na pomysł autora i kupując w przedsprzedaży mówiChcemy to przeczytać! Na razie społeczność jeszcze nie potwierdziła zaintersowania żadnym z projektów w takim stopniu, że projekt zakończył się sukcesem przed czasem, ale szanse mają na to nadal wszyscy projektodawcy.

Drugą obserwacją, niemniej ciekawą, jest historia projektu „Husaria pod Wiedniem” – wydania przez Instytut Wydawniczy Erica książki historycznej o słynnej bitwie. O akcji zbierania środków w nowym modelu z różnych źródeł dowiedziało się paru sponsorów, którzy pokryli cały budżet potrzebny do napisania i wprowadzenia na rynek książki. To umożliwiło wydawcy zmienić plany wydawnicze i zamknąć budżet projektu. Okazało się, że gwarancja wydania książki motywująco podziałała na potencjalnych czytelników i już kilkunastu z nich zakupiło egzemplarz w promocyjnej cenie. Ma tu wpływ także osobiste zaangażowanie autora książki – dra Radosława Sikory, który zachęca swoich fanów do skorzystania z tej możliwości. Niemniej jednak okazuje się, że model zbliżony do zakupów grupowych jest dużo bardziej zrozumiały od crowdfundingu.

Obecnie na beesfund.com można wesprzeć aż 5 projektów wydawniczych:

  • książkę o crowdfundingu w cenie 24 zł;
  • podręcznik + DVD do nauki języka migowego w cenie 100 zł;
  • wzmiankowany egzemplarz „Husarii pod Wiedniem” w cenie 29 zł, przy czym dla pierwszych 100 osób IW Erica dorzuca drugą książkę;
  • album po wystawie „Przystanki polskie…” za 30 zł, który być może wyda Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana;
  • wydanie kolejnego numeru informatora kulturalno-lokalnego ŚOK już za 5 zł.

Wydanie książki to trudna sztuka i spora inwestycja. Nie zdecydowałbym się na jej poniesienie, ale nie dlatego że nie wierzę w realizację, a dlatego, że nie wiem czy są na nią czytelnicy. Finansowanie społecznościowe to mechanizm stricte związany z internetem. To w sieci są projekty, w sieci są źródła informacji i tam też jest spore grono potencjalnych wspierających, co szczególnie interesuje autorów projektów. O projekcie książki myślę jednak w inny sposób:

[box]

Uczeń przygotowując się do rozwiązania zagadnienia, znajdzie wystarczające odpowiedzi w sieci. Student, musi zagłębić się w materiał książkowy, bo wysokogatunkowych treści specjalistycznych w sieci nie znajdzie. Dodatkowo, mając na półce, a nawet w tablecie, czy czytniku książkę – kompendium, można szybko doń zajrzeć, zakreślić informację, czy cytat i znaleźć odpowiedź na pytanie oraz informację o źródłach, które poszerzają dane zagadnienie.[/box]

Taka myśl przyświeca w każdym razie mnie, jako współautorowi książki. Do Was, czytelników Crowdfunding.pl – wirtualnych znajomych kieruję więc zestaw pytań:

  1. Czego brakuje w opisie projektu książki?
  2. Czy interesuje Cię formuła kompendium wiedzy pod tytułem roboczym „od pomysłu do biznesu, dzięki społeczności” (a więc nie tylko crowdfunding, ale też prawo, kreatywne techniki rozwijania pomysłów, fundraising, ciekawe wywiady)?
  3. Czy format książki (planowany) a5+ i około 220 stron jest lepszy, niż kieszonkowy format małej, kolorowej książeczki (takie sugestie padają w rozmowach z wydawcami)?
  4. Na jakich warunkach jesteś skłonny/-a wesprzeć projekt, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś/-aś?
  5. Odpowiedzi na jakie pytania chciałbyś/-aś znaleźć w książce?
  6. Czy wesprzesz projekt, jeżeli będą dostępne w formie nagród audiobook lub ebook (wersja PDF i Kindle) w cenie 18 zł?

Zachęcam do odpowiedzi, podpowiedzi, rad, udostępnienia informacji o projekcie znajomym, podesłania namiarów na firmy, które mogą być zainteresowane wydaniem książki. Najlepsze odpowiedzi subiektywnie wybrane przeze mnie zostaną nagrodzone ekotorbami „CrowdfunderBag”.

Karol Król

[box type=”info”]

Więcej informacji na specjalnej stronie projektu ksiazka.crowdfunding.pl oraz profilu projektu „Crowdfunding na papierze”!

[/box]

share on:
Karol Król

Karol Król

Od 2010 prowadzę crowdfunding.pl i angażuję się w zrównoważony rozwój sektora finansowania społecznościowego w Polsce i w Europie. Zapraszam do dyskusji!

1 Comment

  1. Odkąd mamy czytniki i tablety książek się już nie czyta. Nic dziwnego dla mnie bo sam znacznie bardziej wole czytać na ekranie bo jest wygodniej 🙂

Leave a Reply