Finansowanie społecznościowe daje inicjatorom przedsięwzięć społecznych, kulturalnych i biznesowych możliwość pozyskiwania środków na ich realizację. Finansującymi są członkowie społeczności wirtualnych, znajomi, rodzina i wszelkie osoby, które mikropłatnościami chcą wesprzeć twórców. Wiele drobnych wpłat składa się na dużą pulę środków, które pozwalają spełniać marzenia, rozwijać biznes lub organizować atrakcyjne eventy.
Definicja finansowania społecznościowego >>
W zamian twórca projektu oferuje wspierającym unikalne bonusy (bilety, spotkania, gadżety), oferuje swoje produkty lub usługi, bądź też oddaje udziały w swoim przedsięwzięciu. Więcej nt. crowdfundingu przeczytasz w Crowdfunding FAQ. Jak ta sytuacja wygląda w Polsce?
Choć Polakom nie brakuje inicjatywy, genialnych pomysłów oraz chęci do wspierania kreatywnych twórców, rozwój crowdfundingu ograniczają regulacje prawne. Choć finansowanie społecznościowe jest w Polsce w pełni legalne, to warto korzystać z rozwiązań technicznych i prawnych oferowanych przez specjalne portale, które w większości przypadków zapewniają ochronę zarówno autorów projektów, jak i osoby wspierające dobre pomysły za ich pośrednictwem.
Wsparciem projektodawców i przedsiębiorców zajmuje się fundacja Centrum Gospodarki Społecznościowej – cgs.org.pl.
Na co warto zwrócić uwagę wybierając portal?
opłaty – niemal każdy portal pobiera prowizję od zebranego kapitału, należy przewidzieć ten koszt planując budżet minimalny projektu
rozwiązanie prawne – w Polsce stosowane są różne modele funkcjonowania portali i od ich właścicieli warto dowiedzieć się na temat szczegółowych wymagań i możliwości – różnica może dotyczyć np. obowiązków podatkowych które występują przy niemal każdym projekcie, praw chroniących wspierających lub ich braku, a także dopuszczalnych typów projektów
porównywalne projekty – odszukaj projekty podobne i dowiedz się jak ich twórcy promowali projekt i z jakim skutkiem
dostępność wtyczek społecznościowych – każdy projekt warto promować w mediach społecznościowych wśród Twoich znajomych i zachęcać każdą osobę do udostępniania informacji o zbiórce
ofertę dodatkową – jeżeli projektodawcy mogą skorzystać z różnych usług dodatkowych, oznacza to, że właściciel portalu przewidział potencjalne potrzeby twórców i jest gotów wspierać ich merytorycznie, by mogli skupić się na projekcie – uwaga! usługi dodatkowe najczęściej są dodatkowo płatne!
Pamiętaj, że powodzenie projektu zależy tylko od Ciebie! Zadbać musisz jedynie o podstawowe rozwiązania od strony formalno-prawnej i praktyczne rozwiązania wspierające promocję projektu.
Jeżeli prowadzisz własny projekt lub rozważasz jego rozpoczęcie, zapraszamy do kontaktu!
Warto by było zrobić dla fanów crowdfundingu w Polsce aktualizację tego działu i wzbogacić go o link do najnowszej platformy – http://www.wspieram.to 🙂
Bardzo interesujący artykuł podsumowujący, na czym polega crowdfunding.
Jeśli macie chęć wesprzeć działania sportowe (dokładnie darmową piłkę dziewczyn) i popatrzeć jak wydląda akcja na portalu beesfound to zapraszam: http://www.beesfund.com/projekty/pokaz/141,pilkanahali-pl
Od nie dawna jest tez zrzutka.pl , która zahacza też trochę o „socialfunding” 🙂
Dzięki za zebranie informacji. Przyda się, tym bardziej, że niebawem będziemy zbierać pieniądze na wyjazd do Azji.
jeszcze jedna strona z tej kategorii: http://odpalprojekt.pl/
Dzięki za spis myseed.pl nie działa
Super artykuł. Dzięki za fajny wpis 🙂