Niefinansowe wsparcie projektu crowdfundingowego

share on:

Zakładam, że przeglądając portal finansowania społecznościowego lub trafiając na informację gdzieś w sieci, przeglądasz projekt. Zapoznajesz się z ogólnym pomysłem, wizją i koncepcją. Poznajesz wirtualnie autora i propozycje nagród, które przygotował. Wyrabiasz sobie opinię o całym projekcie, ale… nie możesz go wesprzeć finansowo. Co dalej?

Choć crowdfunding kojarzy się z pieniędzmi, to u jego podstaw leżą pomysły. Lepsze, gorsze, bardziej lub mniej kosztowne, związane z Twoimi zainteresowaniami lub kompletnie niezrozumiałe. Nawet jeżeli pomysłu nie wesprzesz finansowo, możesz bardzo pomóc jego autorowi!

1. Twoje zdanie ma znaczenie

Po pierwsze, bardzo ważny jest feedback od społeczności. Większość twórców chętnie posłucha rad, komentarzy i reakcji osób, które zapoznały się z projektem. Z jednej strony warto udzielić wsparcia, ale konstruktywna krytyka też ma swoją wartość. Wiele dużych firm próbuje nawiązać komunikację ze swoimi klientami, często „kupując” ich konkursami i nakłaniając do wydania opini i sugestii. Twórca projektu crowdfundingowego przeważnie nie zaoferuje drogich upominków w zamian za komentarz, ale z pewnością będzie zainteresowany dyskusją, która przybliży go do osiągnięcia sukcesu, wprowadzenia zmian w projekcie lub poznania przyczyn porażki zbiórki!

2. Udostępnij, zaangażuj, poinformuj

Żyjemy w globalnej wiosce, w której większość osób korzysta z mediów społecznościowych i tradycyjnych narzędzi komunikacji elektronicznej – maila, Skype’a, komunikatorów. Zasięg informacji o projekcie, którą udostępnisz swoim kontaktom jest wart nierzadko tyle, ile średniej wielkości kampania reklamowa. Ciebie natomiast kosztuje jedno kliknięcie. Jest spore prawdopodobieństwo, że przesyłając dalej linka do projektu zainteresujesz tym osoby, dla których będzie on ciekawszy, niż wydał się Tobie. Nierzadko odpowiedzi na pytanie „Co o tym sądzicie?” sprawiają, że rozpoczyna się ciekawa dyskusja, a na pewno każde kliknięcie i komentarz pomagają autorowi i zwiększają zasięg dotarcia informacji o projekcie.

3. Crowdsourcing – Ty jesteś ekspertem

Crowdsourcing bazuje na koncepcji mądrości tłumu, w której zakłada się, że z dużej społeczności osób mających różne doświadczenia, pomysły i umiejętności, można pozyskać rozwiązania dużo lepsze, niż w przypadku pracy pojedynczej osoby. Crowdfunding w dużej mierze bazuje na korzyściach z tego kolektywnego IQ. Obrazowo można przedstawić to w ten sposób: tradycyjnie na rynku wydawniczym to wydawca lub dyrektor marketingu decyduje co będzie podobało się ludziom. Żeby im to uświadomić wydaje książkę i rozwiązuje spory budżet marketingowy, rozpoczynając komunikację marketingową o tym, jak bardzo konsument potrzebuje tej pozycji. Natomiast rewolucyjność crowdfundingu polega na tym, że autor projektu wydawniczego wybiera pewien obszar tematyczny i pyta potencjalnych czytelników, czy chcą o tym przeczytać, a jak nie to w którym kierunku powinien zmierzać. Dopiero po akceptacji wizji popartej głosowaniem przez wpłaty wspierających, książka będzie promowana wśród „normalnych” czytelników. Jeżeli masz własne doświadczenia z podobnymi projektami, jeśli znasz przykłady ciekawych historii – sukcesów i porażek – poinformuj o nich autora. Wskaż mu inne możliwosći!

4. Twoja praca obniża koszty całego projektu

Choć kapitał na realizację projektu jest niezbędny, część kosztów może zostać obniżona dzięki osobistemu zaangażowaniu wspierających projekt. Planując budżet autor projektu przewiduje wszystkie wydatki, które będzie musiał ponieść. Często obejmuje to także usługi specjalistów. Trzymając się projektów wydawniczych – potrzebna jest korekta, redakcja, okładka, druk. Jeżeli zajmujesz się tym zawodowo, czy hobbistycznie lub masz własną drukarnię i możesz w zamian za Twój udział w projekcie zaoferować swoje usługi za darmo lub z dużą bonifikatą – zrób to! Jest wiele możliwości współpracy, a większość autorów będzie zainteresowana i być może umożliwi też ekspozycję logotypu, czy informacji o firmie. W ten sposób wspierające projekt firmy nagradza na przykład redaktor naczelny crowdfunding.pl, który próbuje zebrać środki na wydanie własnej ksiązki.

To tylko część działań, które możesz podjąć, żeby za darmo dołożyć swoją wartościową cegiełkę do budowy projektów!

share on:
K. Król

K. Król

Reaktor crowdfunding.pl

Leave a Reply