Crowdfunding w Polsce nabiera tempa, na co jednym z dowodów jest uruchamianie kolejnych portali i narzędzi umożliwiających prowadzenie kampanii finansowania społecznościowego. To pozytywne zjawisko i występujące w naszym kraju od dawna. Trudno natomiast obecnie wyrokować, czy którejś z nowych twarzy na rynku uda się przebić do szerszej świadomości.
OdpalProjekt.pl to siostrzany portal Beesfund S.A., który jako pierwszy w Polsce umożliwia zbieranie środków w modelu znanym z indiegogo, jako „Flexible Funding”. Mimo określenia celu finansowego, projektodawca otrzyma wszystkie zgromadzone w ciągu kampanii środki i jest zobowiązany do realizacji projektu.
Grupa wspieram.to sp. z o. o. niedawno pozyskała kolejnego inwestora i planuje ekspansję. Na ten tydzień zaplanowany jest start fans4club.com, platformy specjalizującej się w projektach sportowych.
Od niedawna działa portal CrowdMoney.it – poznański startup oferujący narzędzie do prowadzenia kampanii nieudziałowych i charytatywnych. Portal dostępny jest jedynie w wersji anglojęzycznej i nie ma jeszcze projektów dostępnych do wsparcia.
Fundujesz.pl będzie pierwszym w kraju portalem dedykowanym organizacjom pozarządowym. Start przewidziany jest na połowę września br.
To jedynie część inicjatyw ogłoszonych w ostatnim czasie. Fundacja CGS prowadzi nabór zgłoszeń do katalogu polskiej gospodarki społecznościowej, więc niebawem powstanie rzetelny spis wszystkich inicjatyw w tym obszarze. Wyścig o najciekawsze projekty i zaufanie wspierających nabierze jeszcze większej dynamiki. I choć interesujących projektów można w Polsce przyciągnąć ogromną ilość, to wygrają zespoły, które oprą swoje działania na skuteczności w działaniach sprzedażowych. Kapitałochłonny i trudny model biznesowy oparty na success fee sprawi, że tylko część z istniejących platform może myśleć o stabilnym rozwoju.
Część przedsiębiorców wchodzących w sektor finansowania społecznościowego nie docenia faktu, iż sukces zależy nie od designu i użyteczności portalu, ale opiera się na 3 filarach – infrastrukturze, dealflow oraz inwestorach/wspierających. Mówiłem o tym podczas konferencji „Innowacje w finansowaniu MMŚP: Equity Crowdfunding”.
Obecnie w większości przypadków, polscy przedsiębiorcy koncentrują się na infrastrukturze IT, a to najprostszy i najmniej istotny element, z punktu widzenia skuteczności biznesowej. Dla zrozumienia wyzwań stojących przed właścicielami portali CF, można skorzystać z porównania do platform zakupów grupowych. Ten biznes opiera się na dużej, aktywnej i skutecznej sieci handlowców, którzy najpierw pozyskują atrakcyjne oferty, by następnie efektywnie je promować wśród możliwie dużej grupy odbiorców. Kluczowa różnica między tymi modelami biznesowymi występuje jednak w wysokości prowizji. Wśród wielu skutecznych metod generowania przychodów przez właścicieli portali finansowania społecznościowego, w Polsce nadal zdecydowanie góruje „premia za sukces kampanii”, która przez wymagania rynkowe musi być niska. To natomiast rodzi negatywne konsekwencje i relacje w „branży”, o czym więcej już wkrótce.