Crowdfunding w Polsce

Finansowanie społecznościowe daje inicjatorom przedsięwzięć społecznych, kulturalnych i biznesowych możliwość pozyskiwania środków na ich realizację. Finansującymi są członkowie społeczności wirtualnych, znajomi, rodzina i wszelkie osoby, które mikropłatnościami chcą wesprzeć twórców. Wiele drobnych wpłat składa się na dużą pulę środków, które pozwalają spełniać marzenia, rozwijać biznes lub organizować atrakcyjne eventy.

Definicja finansowania społecznościowego >>

 

W zamian twórca projektu oferuje wspierającym unikalne bonusy (bilety, spotkania, gadżety), oferuje swoje produkty lub usługi, bądź też oddaje udziały w swoim przedsięwzięciu. Więcej nt. crowdfundingu przeczytasz w Crowdfunding FAQ. Jak ta sytuacja wygląda w Polsce?

Choć Polakom nie brakuje inicjatywy, genialnych pomysłów oraz chęci do wspierania kreatywnych twórców, rozwój crowdfundingu ograniczają regulacje prawne. Choć finansowanie społecznościowe jest w Polsce w pełni legalne, to warto korzystać z rozwiązań technicznych i prawnych oferowanych przez specjalne portale, które w większości przypadków zapewniają ochronę zarówno autorów projektów, jak i osoby wspierające dobre pomysły za ich pośrednictwem.

Działające w Polsce portale to:

Wsparciem projektodawców i przedsiębiorców zajmuje się fundacja Centrum Gospodarki Społecznościowej cgs.org.pl.

Na co warto zwrócić uwagę wybierając portal?

opłaty – niemal każdy portal pobiera prowizję od zebranego kapitału, należy przewidzieć ten koszt planując budżet minimalny projektu

rozwiązanie prawne – w Polsce stosowane są różne modele funkcjonowania portali i od ich właścicieli warto dowiedzieć się na temat szczegółowych wymagań i możliwości – różnica może dotyczyć np. obowiązków podatkowych które występują przy niemal każdym projekcie, praw chroniących wspierających lub ich braku, a także dopuszczalnych typów projektów

porównywalne projekty – odszukaj projekty podobne i dowiedz się jak ich twórcy promowali projekt i z jakim skutkiem

dostępność wtyczek społecznościowych – każdy projekt warto promować w mediach społecznościowych wśród Twoich znajomych i zachęcać każdą osobę do udostępniania informacji o zbiórce

ofertę dodatkową – jeżeli projektodawcy mogą skorzystać z różnych usług dodatkowych, oznacza to, że właściciel portalu przewidział potencjalne potrzeby twórców i jest gotów wspierać ich merytorycznie, by mogli skupić się na projekcie – uwaga! usługi dodatkowe najczęściej są dodatkowo płatne!

Pamiętaj, że powodzenie projektu zależy tylko od Ciebie! Zadbać musisz jedynie o podstawowe rozwiązania od strony formalno-prawnej i praktyczne rozwiązania wspierające promocję projektu.

Jeżeli prowadzisz własny projekt lub rozważasz jego rozpoczęcie, koniecznie zapoznaj się z Pakietami Projektodawcy Crowdfunding.pl!

12 komentarzy

  1. Od nie dawna jest tez zrzutka.pl , która zahacza też trochę o “socialfunding” 🙂

Dodaj komentarz