Crowdfunding.pl - finansowanie społecznościowe, crowdsourcing, start-up i social media
Pages Navigation Menu

Inwestujmy w pomysły – crowdfunding udziałowy cz. 1

Masz 100 złotych? Chcesz zostać właścicielem hotelu, czy drużyny piłkarskiej? To możliwe, nawet bez ruszania się sprzed komputera!

Prostą definicję crowdfundingu przedstawiłem w jednym z poprzednich wpisów (Crowdfunding – finansowanie społeczne online), teraz chciałbym ukazać zjawisko na przykładach inicjatyw społecznego finansowania udziałowego online.

Inwestycje udziałowe charakteryzują się stworzeniem stosunku prawnego między stronami, a niedopełnienie wymogów formalnych jest błędem inwestora, który nie zabezpieczył swoich interesów. Jak dotąd większość prób przeniesienia udziałowego finansowania społecznego do sieci, rozbiło się o konieczność dopełnienia czynności formalno-prawnych, wymagających spotkania w świecie rzeczywistym. Nie zamyka to jednak drogi do zebrania funduszy od nieograniczonego grona inwestorów, reprezentowanego przez konkretnego prawnika czy zarząd!

Za przykłady niech posłużą:

MyFootballClub – angielski projekt, który ma na celu zgromadzenie co najmniej 50 tysięcy entuzjastów piłki nożnej z całego świata i zakupu angielskiego klubu piłkarskiego. MyFootballClub ma udostępniać każdemu współwłaścicielowi klubu, sprawowanie nad nim kontroli, poprzez demokratyczne głosowanie za pośrednictwem internetu. Każdy członek, ma prawo do wyrażania swoich opinii i wpływanie na decyzje podejmowane przez klub, np. zatrudnianie trenerów czy transferowanie zawodników.

W dniu 23 stycznia 2008 r., 95,89% członków MyFC wyraziło zgodę na zakup 75% udziałów Ebbsfleet United FC, a tym samym na większościowe przejęcie tego klubu.

  • KupimyKlub – polski odpowiednik, minimalny próg inwestycji to 20 złotych!
  • OwnHotel – inicjatywa, w której kilkanaście tysięcy inwestorów dokonało wpłat od 99 do 399 euro. Zebrana kwota posłużyła do wybudowania hotelu i wspólnego czerpania korzyści z niego, podejmowania decyzji, a właściciele mieli prawo do noclego po bardzo preferencyjnych cenach

Nie powinniśmy mylić udziałowego finansowania społecznego z zakupem części apartamentu lub awionetki (dostępne już w Polsce – dłuższy opis na pilotclub), to są prostsze i dawno przyjęte metody grupowych zakupów, pozwalających na osiągnięcie własności materialnej mimo braku odpowiednich środków lub mniejszych potrzeb.

Crowdfunding udziałowy może dotyczyć też konkretnych startupów i przedsięwzięć, o czym napisze w kolejnym poście. Proces ten jest ciekawy, aczkolwiek warto zdać sobie sprawę z jego wad.

Po pierwsze mały wpływ inwestorów na zarządzanie może sprawić, że nie wykupią abonamentu na kolejny okres (jeśli takowy jest zaplanowany, lub wymagane są dodatkowe inwestycje). Z drugiej strony pozostawienie każdej decyzji głosowaniu tłumu jest bardzo nieefektywne.
Po drugie spore oczekiwania i wymagania poszczególnych inwestorów, mogą spowodować ich rozczarowanie, zwłaszcza w przypadku słabo rozplanowanej komunikacji. Z pewnością wytworzą się także wąskie gardła i problemy agencyjne pomiędzy tłumem finansującym i grupą zarządzającą. Negatywne nastawienie współinwestorów może zniszczyć nawet dobrze rozplanowaną inwestycję społeczności zainteresowanej grupy ludzi.
Po trzecie bardzo istotnym aspektem jest transparentność projektu i godna zaufania postawa pomysłodawców projektu, gdyż koszty reklamy i dotarcia do chętnych muszą być poniesione, a mogą się nie zwrócić, lub zbiórka zajmie bardzo dużo czasu.
Po czwarte – finansowanie udziałowe to zdarzenie gospodarcze podlegające ścisłym regulacjom. W związku z tym trzeba zarówno zaplanować formę prawną i sposób przeprowadzania i reklamowania zbiórki, jak i zabezpieczyć prawnie całą inwestycję. Warto dodać, że w Stanach Zjednoczonych zakazane jest reklamowanie społecznego finansowania udziałowego!
Szerzej negatywne stanowisko dotyczące tego tematu jest opisane przez Toma Dunemore’a w artykule MyFootballClub is NOT a Good Model of CRM.

Kolejne przykłady i aspekty crowdfundingu już wkrótce!

3 Komentarzy

  1. Fajny blog, mocno merytoryczny, dodałem RSSa. Trafiłem tu szukając info o kickstarter/gofundme. Dlaczego takich serwisów nie ma w Polsce? Czy to po prostu jest u nas nielegalne? Na zbiórki trzeba mieć pozwolenie, a pozwolenia na niezidentyfikowane nikt nie wyda.

  2. Cieszę się. W dużej mierze jest to spowodowane barierami formalnymi. Ustawa o zbiórkach publicznych jest z 1933 i nie bierze pod uwagę internetu, mimo kilku nowelizacji. Przeszkód jest dużo więcej, ale finansowanie społecznościowe z czasem uda się zaimplementować także w Polsce, zapewniam!

  3. jakie jeszcze są przeszkody? w sumie samą zbiórkę można obejść jakąś usługą.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Udział w start-upie za 100EUR – crowdfunding udziałowy cz.2 « Crowdfunding po polsku - [...] wątek finansowania społecznościowego (część 1.) zaprezentuje dzisiaj narzędzia do finansowania przedsiębiorstw, zgodnie z ideą crowdfundingu, [...]
  2. Makrosiła mikrofinansów, a rozwój przedsiębiorstwa « Finansowanie społecznościowe – crowdfunding po polsku - [...] tej gałęzi finansów dopasowane jest finansowanie społecznościowe i to zarówno o charakterze udziałowym, jak i crowdfunding nieudziałowy. Również tu …
  3. Zostań aniołem biznesu za 300 zł - crowdfunding udziałowy | Crowdfunding.pl - finansowanie społecznościowe, start-upy i social media - [...] Inwestujmy w pomysły – crowdfunding udziałowy 2 Podpobne wpisy :RedSky i westartup.eu wprowadzają "crowdfund... Badania finansowania społecznościowego Crow... Crowdfunding …
  4. Czy kibice mogą uratować klub piłkarski? Crowdfunding jest na to receptą! | Finansowanie społecznościowe, crowdsourcing, social lending. - [...] np. przedłużania transferów piłkarzy, wybierania władz klubu i podejmowania innych decyzji. MyFootballClub.co.uk to znakomity przykład tego, jak kibice mogą …

Dodaj komentarz