Media społecznościowe w promocji Twojego projektu

share on:

Promocja w mediach społecznościowych jest podstawowym medium dystrybucji informacji o zdecydowanej większości. W czasach zalewu informacji i zmieniających się algorytmów na społecznościówkach coraz trudniej przebić się z komunikacją. Jak zatem zwiększyć skuteczność w social media?

Portale społecznościowe stwarzają duże możliwości projektodawcom, gdyż korzysta z nich większość Internautów i przeważnie są darmowe. Koszty małej kampanii promocyjnej obejmują zasadniczo jedynie czas autora, a dzięki efektowi kuli śnieżnej informacja w krótkim czasie może dotrzeć do tysięcy osób.

  • wykorzystaj dostępne narzędzia

Na starcie promocji projektu już masz do dyspozycji szereg narzędzi w ręku – wtyczki społecznościowe na portalu, z którego korzystasz; własne konta i wielu znajomych, którzy są aktywni w sieci; możliwość założenia za darmo strony internetowej np. na wordpress.com, czy blogspot.com – na początek wystarczy!

  • przygotuj materiały

Oprawa graficzna prezentująca Twój projekt jest potrzebna do zwiększenia atrakcyjności jego opisu na portalu. Zastanów się jednak, czy elementy, którymi dysponujesz nie wymagają dopasowania ich do wymagań społecznościówek.

W przypadku moich projektów każdorazowo przygotowuję specjalną grafikę do social mediów, która zawiera wszystkie podstawowe informacje o projekcie – w profilu projektu możesz uwzględnić wiele informacji i załączyć sporo zdjęć, w sieci krążyć będzie tylko jedno. Pamiętaj, żeby zawierało podstawowe informacje, w tym nazwę projektu i portal, na którym zbierasz środki!

Liczbę Twoich komunikatów, które trafią do znajomych i fanów możesz zwiększać nie tylko udostępniając ciekawe materiały, ale także edytując swój profil (min. zmieniając zdjęcie profile, cover photo, zdjęcie w tle na twitterze itp.).  Po pierwsze części znajomych zmiana wyświetli się, bo lubi ją algorytm facebooka, a po drugie zobaczą ją odwiedzający Twój profil.

Pomyśl też o filmiku – „Mafia dla psa” promująca akcję charytatywną w ciągu 48 godzin doczekała się miliona wyświetleń i ponad 50 000 zł wpłat (darowizn, ale nie to jest najważniejsze).


 

  • zachęcaj do udostępniania znajomych

Informuj wszystkie osoby, które dowiedzą się w dowolny sposób o projekcie o tym, że udostępnienie linka także jest formą wsparcia dla Ciebie.

  • facebook

Nadal bardzo dobrym pomysłem jest założenie wydarzenia na facebook’u. Możesz samodzielnie zaprosić dużo osób, a ich dołączenia do wydarzenia może wyświetlić się ich znajomym. Pamiętaj, żeby w ustawieniach pozwolić na dołączanie każdemu i zapraszanie znajomych.

Wyszukaj profile i osoby, które mogą być zainteresowane projektem i poproś je o udostępnienie informacji. O projekcie „Praska Biblioteka Sąsiedzka” informowały niemal wszystkie fanpage restauracji na warszawskiej Pradze.

Skuteczne są różne formy płatnej promocji, ale musisz mieć przeznaczony budżet na opłacenie wpisów promowanych, czy wykupienie reklamy.

  • nk.pl

Nie zapominaj o milionach użytkowników tego portalu. Jest zresztą niemałe prawdopodobieństwo, że na nk.pl masz nadal aktywne konto. Twój link powinien znaleźć się we wszystkich grupach tematycznych związanych z projektem, a także w skrzynkach koleżanek i kolegów z klasy!

  • goldenline

Niektóre grupy tematyczne są bardzo rozwinięte i przeważnie na wysokim poziomie merytorcznym. Możesz też założyć wydarzenie i zaprosić do udziału. Profil na goldenline pozwoli Ci także bardziej szczegółowo przedstawić Twoje doświadczenie jako dowód na Twoją zdolność do prawidłowej realizacji projektu. Możesz dodać ten link do opisu na portalu CF, z którego korzystasz.

  • twitter

Jeżeli nie prowadzisz sporej aktywności na twitterze, to ciężko będzie Ci wywołać efekt wirusowy. Możesz jednak spróbować dotrzeć do osób o podobnych zainteresowaniach ogólnikowo tagując swoje wpisy. Jeżeli chcesz nagrać dokument, to tagi #film #dokumentalne #crowdfunding #awesome dają szansę na trafienie do osób przeglądających wszystkie wpisy oznaczone w ten sposób. Skuteczność twittera do promocji projektu w Polsce jest dość niska, ale pamiętaj, że to tam znajduje się najwięcej aktywnych entuzjastów crowdfundingu z wielu krajów, więc może warto do nich trafić?

  • powtarzaj komunikację

Jednym z największych błędów w promocji projektu jest zarzucenie ciągłego informowania i przypominania o projekcie we wszystkich dostępnych kanałach. Nie wszystkim komunikat w ogóle się wyświetla za pierwszym razem, nie każdy ma możliwość natychmiastowej reakcji i nie każdy rozumie jak ważne jest natychmiastowe wsparcie projektu.

  • osobiście

Pamiętaj, że najbardziej przekonywujący będziesz kontaktując się ze znajomymi osobiście. Metodę wielokrotnego zachęcania do wsparcia tych samych osób nazwać można określić jako perswazję, znaną także jako spam. Natomiast skuteczny 🙂

share on:
K. Król

K. Król

Reaktor crowdfunding.pl

Dodaj komentarz