OsomProjekt#1 – Polska Miss podbija crowdfunding

share on:

 Finansowanie społecznościowe jest coraz bardziej popularne ze względu na jego bardzo dużą wartość dla kreatywnych pomysłodawców i zaangażowanej społeczności. Kombinacja trzech kluczowych czynników – pozyskania finansowania, wsparcia społeczności i realizacji ciekawego przedsięwzięcia – stanowi o sile crowdfundingu.

Co to jest finansowanie społecznościowe?

Crowdfunding to mechanizm gromadzenia kapitału w formie mikrowpłat od dużej społeczności wirtualnej, która w zamian otrzymuje unikalne bonusy wynikające z realizacji przedsięwzięcia. Poza wsparciem finansowym członkowie zaangażowanej społeczności często generują szereg korzyści pozafinansowych pozwalających na szybszą i bardziej efektywną oraz efektowną realizację pomysłu.

Polska Miss podbija Amerykę

Kampania crowdfundingowa

Monika Szymanek od urodzenia prawie nie słyszy, nie przeszkadza jej to jednak w robieniu kariery modelki i spełniania swoich marzeń. Jako Vice Miss Polski chciała wziąć udział w konkursie Miss Świata Niesłyszących. Rozpoczęła kampanię na PolakPotrafi, żeby zebrać środki finansowe na wyjazd do Stanów Zjednoczonych – 4000 złotych.

Otworzyła się przede mną ogromna szansa – jako ViceMiss Polski Osób Niesłyszących dostałam zaproszenie reprezentowania kraju na arenie międzynarodowej konkursu piękności Miss Deaf International, który odbędzie się 10 lipca w Orlando w USA. Jest to bardzo prestiżowe wydarzenie, a tym samym wspaniała okazja do promocji Polski, Lublina oraz Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Wybory Miss Osób Niesłyszących nie różnią się od tych organizowanych dla słyszących niczym poza prezentacją w czasie której uczestniczka prezentuje swoje talenty.

O zbiórce informowały media, a materiał o Monice został wyemitowany w głównym wydaniu Wiadomości TVP.

„Internetowe wsparcie” – reportaż „Wiadomości” TVP1 w głównym wydaniu o 19.30 from PolakPotrafi.pl on Vimeo.

Osiąganie celu finansowego

Dzięki zaangażowaniu wielu osób i rozgłosu medialnego na portalu Polak Potrafi udało się zebrać założony cel finansowy.


34 osoby wsparły projekt finansowo, a cel został osiągnięty 9 dni przed zakończeniem zbiórki. Ostatecznie został przekroczony o prawie 50%. 3 osoby zdecydowały się na wpłaty przekraczające 500 zł. Crowdfunding nie działa jak wsparcie o charakterze charytatywnym, więc wymienieni wspierający otrzymali unikalne bonusy.

Realizacja projektu

Dzięki społeczności PolakPotrafi Monika miała możliwość realizacji swojego marzenia i reprezentowania Polski na arenie międzynarodowej. Na oficjalnej stronie konkursu Miss Deaf International znalazłem informację, że bohaterka tekstu otrzymała wyróżnienie Best Swimwear Walk, czyli najlepiej prezentowała się w stroju kąpielowym. Cały projekt okazał się więc ogromnym sukcesem nie tylko dla naszej Miss, ale także dla społeczności wspierających, którzy uwierzyli w jego powodzenie i śledzili losy Moniki. Już na tym etapie mechanizm finansowania przedsięwzięć jakim jest crowdfunding obronił się i nie ma znaczenia fakt, że pomysłodawczyni ma problemy ze słuchem lub to, że chodziło o konkurs miss piękności. To siła tłumu, nie tylko finansowa, umożliwiła jak najlepsze przygotowania i realizację wyjazdu. Dlaczego?

Pozafinansowe aspekty kampanii

Dzięki szumowi medialnemu oraz dostrzeżeniu projektu przez szerokie grono osób, znalazło się wiele instytucji i firm, które dodatkowo pomogły w realizacji marzenia Moniki. Pozafinansowe korzyści finansowania społecznościowego bardzo często przekraczają wartość przekazanych środków.

Emisja Wiadomości otworzyła kolejne nowe szanse, nie spodziewałam się tego totalnie…

Znalazła się osoba, która zaproponowała przygotowanie dla Moniki strony internetowej, a także kanadyjski ośrodek SPA, który zaoferował bezpłatne wsparcie. Darmową pomoc zaoferowała też polska firma konsultingowa, która pomogła w formalnym przygotowaniu wniosków wizowych i załatwieniu papierkowej roboty, a także kilka firm zajmujących się dystrybucją aparatów słuchowych. Dla tych firm jest to oczywiście rodzaj reklamy w formie product placement, ale nie ma to znaczenia. Widziałem kiedyś zbiórkę na rzecz realizacji filmu, gdzie jeden z wspierających zaoferował swój pusty dom letni na cel pisania scenariusza w spokojnej okolicy. Wsparcie tego typu ma wymierną wartość i często jest nieosiągalne dla kreatywnych pomysłodawców.

Przyszłość

Dzięki powodzeniu zbiórki Monika nie tylko zrealizowała swoje marzenie, ale także stanowi kolejny po filmie „Wszystko” doskonały przykład korzyści crowdfundingu. Na swojej stronie monikaszymanek.com początkowo opisywała przebieg wyjazdu, ale przypuszczam, że teraz jest to wizytówka jej, jako modelki, a całe przedsięwzięcie otworzyło przed nią kolejne drzwi oraz zwróciło uwagę na możliwość pełnego uczestniczenia w życiu społecznym osób chorych i powinno dawać siłę innym.

Monika Szymanek pokazała, że także w Polsce znakomicie sprawdza się finansowanie społecznościowe, jako mechanizm pozyskiwania środków na realizację pomysłów, które w innym przypadku by nie powstały. Jeżeli takich sukcesów będzie więcej, to o crowdfundingu dowie się więcej osób i zainteresowanych wsparciem firm. Możemy mówić o tym, że dzięki crowdfundingowi Polacy mogą chwalić się kolejnym tytułem miss na arenie międzynarodowej. Mam nadzieję, że niebawem będziemy chwalić się podobnymi osiągnięciami w wielu innych dziedzinach!

share on:
Karol Król

Karol Król

Od 2010 prowadzę crowdfunding.pl i angażuję się w zrównoważony rozwój sektora finansowania społecznościowego w Polsce i w Europie. Zapraszam do dyskusji!

1 Comment

Dodaj komentarz