Zbieranie pieniędzy w cudzym imieniu – szlachetne wsparcie, czy ogromne zagrożenie?

share on:

Katastrofy, wydarzenia losowe i głośne medialnie przypadki cudzej krzywdy często motywują internautów do zaangażowania, także finansowego. W przypadku, gdy pieniądze zbiera zaufana organizacja lub poszkodowani we własnym imieniu, możemy obserwować piękne przykłady empatycznego społeczeństwa obywatelskiego. Coraz częściej jednak za zbieranie środków biorą się osoby nie związane ze sprawą, a to może wiązać się z zagrożeniami.

Poniżej przeczytasz gdzie i w jaki sposób możesz bezpiecznie zebrać w internecie pieniądze

Sama idea rozpoczęcia projektu crowdfundingowego na wspieram.to, czy innym portalu albo utworzenia profilu zbiórki na zrzutka.pl lub siepomaga.pl w cudzym imieniu przeważnie jest szlachetna. Ot, ktoś widzi problemy innego człowieka, wpada na pomysł wykorzystania zainteresowania tematem by pomóc i podejmuje się rozpoczęcia akcji. Nie potępiam takich zachowań, ale ostatnio nasiliły się na tyle, że warto zastanowić się nad zagrożeniami.

Cała Polska mówi o Seicento

źródło: pomaga.pl

 

Celem tej akcji jest uzbieranie kwoty potrzebnej na zakup nowego auta marki Fiat Seicento.
Auto, ktore zostalo uszkodzone to rocznik 98-2000 wg ustalen Klubu Milosnikow Fiata Seicento. Ceny takiego auta wahaja sie od 3500 zl do 5000zl, w zaleznosci od przebiegu i jego stanu. Zalezy mi aby mlody chlopak mogl kupic auto w pelni sprawne bez podejrzanej historii, ukrytych wad itp.

Kwota zostanie w calosci przekazana poszkodowanemu na jego rachunek bankowy i zostanie skrupulatnie rozliczona.

pisownia oryginalna – przyp. KK

Plan pomocy uczestnikowi wypadku z kolumną eskortującą premier Szydło zgłosiła osoba prywatna nie powiązana bezpośrednio ze sprawą. Nie mam wątpliwości, że motywowana chęcią rzeczywistego wsparcia. Internauci zareagowali bardzo szybko, co napędziło zainteresowanie mediów i obecnie zamiast wymaganych 5000 na liczniku jest 137 000 od niemal 7 400 osób.

Powstaje szereg pytań dotyczących kwestii rozliczenia podatkowego tej kwoty, faktu że wpłaty są darowiznami i osoba je otrzymująca (nadal formalnie nie jest to poszkodowany) nie ma praktycznie żadnych obowiązków wobec darczyńców oraz ich przeznaczenia. To jedynie kilka teoretycznych ryzyk.

Kawiarnia Chmury da radę sama

Prawdopodobnie to właśnie popularność zbiórki na Seicento społecznościowego zrywu sprawiła, że już 2 dni później rozpoczęła się zbiórka na rzecz remontu klubu Chmury, zdemolowanego przez pseudokibiców. Okazało się jednak, że nikt z jego właścicieli ani pracowników nie miał z tym nic wspólnego. Tutaj potencjalne zagrożenie wykryto szybko, a klub Chmury prowadzi świetną i transparentną komunikację w swoich kanałach, także w tej sprawie.

 

Jednym z najgłośniejszych przykładów zbierania środków w cudzym imieniu była akcja wsparcia animatora filmów aniomowanych z serii o Reksiu. Udało się pozyskać ponad 100 000 zł (wg obecnego kursu) dla p. Mariana Wantoły. Szczegóły tej historii można sobie znaleźć w archiwach internetu i sytuacja absolutnie nie była nadużyciem, a dobrą wolą. Natomiast jej finał ziścił część ryzyk, które chcę wskazać.

Jak zachować się w sytuacji, gdy chcemy pomóc zebrać środki w sieci?

1) Skontaktuj się z poszkodowanym i zapytaj o zdanie i – przede wszystkim – zgodę na taką formę pomocy

2a) Zaproponuj pomoc w przygotowaniu zbiórki, najlepiej angażując jednego ze sprawdzonych doradców ds. kampanii (lista poniżej) lub biura obsługi klienta jednej z polskich platform

2b) Jeśli wyrazi zgodę, ale nie chce sam się tym zająć, znajdź organizację, która może pośredniczyć w rozliczaniu takich wpłat

3) W transparentny sposób informuj o swojej roli w zbiórce

4) Numer konta powiązany ze zbiórką lub projektem crowdfundingowym musi należeć do beneficjenta środków

5) pamiętajcie o wymogach formalno-podatkowych

Finansowanie społecznościowe vs. e-Fundraising

Crowdfunding opiera się niemal zawsze na przedsprzedaży, a to oznacza, że tworzy się stosunek prawny między wspierającym, a projektodawcą. Tym samym istnieje możliwość dochodzenia roszczeń i wymagania poprawnej realizacji celu projektu.

Przygotowanie kampanii crowdfundingowej w praktyce jest dłuższe, ale co do zasady jest to bardziej bezpieczna forma:

  • projekt zawsze podlega weryfikacji administracji portalu,
  • obowiązuje szereg wymogów formalnych przed uruchomieniem projektu,
  • z reguły wpłaty nie są darowizną.

Kampanie e-fundraisingowe są w pełni legalną, popularną i dobrą formą pozyskiwania środków na cele społeczne i charytatywne, natomiast późniejsze rozliczenie pozyskanych darowizn jest uzależnione od beneficjenta środków. I tak beneficjent zbierający na własny rachunek ma klarowną sytuację podatkową, a wspierający wiedzą kto otrzymuje środki.

Gdzie założyć zbiórkę pieniędzy w sieci?

e-Fundraising – przykłady:

zrzutka.pl

siepomaga.pl

pomagam.im

Crowdfunding – przykłady:

Wspieram.to

Polakpotrafi.pl

Odpalprojekt.pl

Wspólnyprojekt.pl

Niezależni eksperci, którzy pomogą:

Crowdfunding.pl

Microventures.pl

Agaploska.com

wethecrowd.pl

share on:
Karol Król

Karol Król

Od 2010 prowadzę crowdfunding.pl i angażuję się w zrównoważony rozwój sektora finansowania społecznościowego w Polsce i w Europie. Zapraszam do dyskusji!

Dodaj komentarz