Kilka prostych schematów zastosowania finansowania społecznościowego jako sposobu pozyskiwania kapitału opisałem w poprzednich postach. Warto zwrócić uwagę na ten proces także z punktu widzenia dużego przedsiębiorstwa. Crowdfunding można skwantyfikować i relatywnie łatwo wykorzystać w wielu firmach, a korzyści mogą mieć wymiar nie tylko finansowy.
Crowdfunding w przedsiębiorstwie może mieć charakter ideologicznie nieco zbliżony do zawarcia kontraktu terminowego na dostarczenie określonych dóbr w ustalonym terminie w przyszłości, przy czym płatność następuje w bieżącym momencie. Jest to nieco rozszerzona forma przedsprzedaży (ang. pre-sale).
Podstawowo model opiera się na dyskryminacji cenowej i zaoferowaniu produktu w cenie niższej, zanim finalny produkt zostanie wyprodukowany i udostępniony na rynku. Takie rozwiązanie generuje szereg korzyści dla przedsiębiorstwa:
- wpływy pieniężne zaliczkowe, które pozwolą na pokrycie kosztów produkcji
- ilościową reakcje rynku na produkt, po cenie z dyskontem
- jakościowy feedback klientów, dzięki odpowiednim narzędziom komunikacji, wspierający współtworzenie i ewolucję danego produktu lub usługi
- niskokosztową promocję
- rozbudowaną informację rynkową, pozwalającą na analizę i reakcję
- zwiększenie transparentności i innowacji technologicznej przedsiębiorstwa, które są doskonałą wizytówką
Różnicą między takim rodzajem finansowania społecznościowego, a przedsprzedażą dla klienta, jest fakt, iż staje się on pasywnym inwestorem, który zyskuje dzięki uzyskanemu dyskontu. Stali klienci mają także interes w utrzymaniu dobrej kondycji finansowej partnera biznesowego, a opisywany proces pozwala zbudować zainteresowanie, zaufanie i zacieśnić relacje biznesowe, przy relatywnie niskiej barierze inwestycyjnej.
W jednym z pierwszych naukowych artykułów dotyczących crowdfundingu, stworzonym w ramach paryskich warsztatów Digital Business Models: Understanding Strategies, autorzy sformułowali propozycje obliczeń i analizy ich wyników
Formuły nie są oczywiste, ale pozwalają na zbudowanie odpowiedniego modelu, który pozwoli skwantyfikować wyniki podjętych działań. Mimo tego, opisane zalety crowdfundingu dotyczą raczej czynników miękkich i przez to trudniej policzalnych, ale za to bardziej korzystnych dla przedsiębiorstwa.
Wykorzystane obrazki pochodzą z opisywanego artykułu.
1 Comment