Prowadzenie własnej kampanii finansowania społecznościowego to nie jest „samograj”, tak jak niektórym się wydaje. Mechanizm finansowy jakim jest crowdfunding nie różni się z punktu widzenia pomysłodawcy od szukania inwestora.
Podobnie jak inwestora należy do swojego pomysłu przekonać, tak namówić do wsparcia należy społeczność wirtualną. Można to zrobić na trzy sposoby:
- spamować;
- spamować;
- prowadzić inne działania promocyjno-wizerunkowo-marketingowe.
Internet jest medium wdzięcznym, ale zalewani jesteśmy miliardami nowych informacji dziennie. Ściana na facebooku nie nadąża z wyświetlaniem wszystkich aktywności, nikt nie jest w stanie śledzić wszystkich wpisów na portalach informacyjnych. W tym szumie informacji trzeba się przebić. Trudno zrobić to w sposób inny, niż będąc wszędzie. Jest kilka darmowych, ale skutecznych możliwości.
- udostępniaj treści, opisy itp. w mediach społecznościowych, poproś o to znajomych i nie bój się powtarzać tego
- przygotuj opisy w formie notatek prasowych dla blogów i portali start-upowych, poproś o pomoc i ułatw pracę redaktorów – zapewniam, że chętnie skorzystają
- zapytaj w redakcji portali newsowych o zainteresowanie napisaniem artykułu na ten temat
- zaatakuj media lokalne – radio, telewizja, gazety szukają ciekawych historii i darmowego contentu, a historia kreatywnego biznesmena bez środków finansowych może poruszyć serce… i portfel
- aktualizuj informacje na profilu zbiórki często – bądź ucziwy, szczery, pokaż dużo szczegółów – transparentność i zaangażowanie budzą zaufanie
- załóż darmowego bloga na wordpressie, blogu, czy bloxie i opisz siebie, swoje plany, problemy, postępy – jak nie masz czego opisywać, to nie licz na wzbudzenie zainteresowania u innych
- atakuj fora tematyczne, grupy dyskusyjne i inne miejsca, w których jest społeczność, do której należysz lub/i potencjalni wspierający
Przejdź ze świata wirtualnego do rzeczywistego
Ponadto trzeba rozmawiać, organizować spotkania a la roadshow, na których osobiście opowiesz swoją historię. Prawdopodobnie jest ona ciekawa, ale bez włożenia wysiłku nikt jej nie pozna. Osobista relacja to najlepszy sposób na pozyskanie ambasadrów Twojej kampanii.
Profesjonalizacja kampanii finansowania społecznościowego
Duński startup Enviu zebrał 100 000 EUR na platformie finansowania społecznościowego o charakterze udziałowym Symbid. żeby dobrze się do tego przygotować, specjalnie na tę okazję zatrudnili ekspertkę ds. marketingu, dobrze poruszającą się w mediach społecznościowych. To kolejny przykład poważnego traktowania i przede wszystkim znalezienia potencjalnych inwestorów/wspierających.
Motywacją do napisania notki była reklama, którą niedawno „przyłapałem” na blogu. Szerze mówiąc czekałem na to od dawna. Jest to dowód na to, że w USA o crowdfundingu niektórzy już potrafią myśleć jako alternatywie dla finansowania z tradycyjnych źródeł.
Reklama AdWords to przykład inwestycji w powodzenie projektu. Bardzo słuszny jak się okazało, projekt QuNeo zebrał 165 914 dolarów (cel finansowy to 15 000 USD, czyli 11-krotnie mniej) od 678 wspierających.
- 70 komentarzy od społeczności
- 17 updateów od pomysłodawców, w tym zdjęcia zespołu, szczegółowe opisy techniczne, podziękowania, dyskusje – zobaczcie sami
To wszystko jest ważne i jest doskonałym przykładem. Co doprowadziło do sukcesu:
- znakomity pomysł
- ciekawe nagrody
- duża własna społeczność
- inwestycja w reklamę
- zaangażowanie
- transparentność
Analizujcie i powtarzajcie ten sukces!
Dzień dobry,
Szukam osoby, która pomogłaby mi wypromować ponizszą kampanię:
https://www.indiegogo.com/projects/eco-fuel-pyrolysis-of-waste-plastics
Sebastian
kontakt w danych kampanii.