Wydawać by się mogło, że ustalenie celu finansowego, jaki powinna osiągnąć Twoja kampania crowdfundingowa, nie powinno sprawiać problemów. Jest to przecież jeden z pierwszych przystanków na drodze do stworzenia skutecznej kampanii finansowania społecznościowego. Jednak warto mu poświęcić sporo uwagi, gdyż to on może przesądzić o jej sukcesie, bądź porażce.
W poprzednim tekście pisałam, jakie pytania warto sobie postawić, zanim zdecydujesz się na kampanię crowdfundingową (http://bit.ly/5pytanZanimZdecydujeszSieNaCrowdfunding).
Zdecydowany? Super! Przykłady kampanii, które zarobiły zawrotne sumy zachęcać mogą do śrubowania kwoty potrzebnej do realizacji projektu. Badania pokazują, że średnio na platformach crowdfundingowych i fundrisingowych w Polsce zostawiamy jednorazowo około dziewięćdziesięciu czterech złotych. To dużo czy mało? Trudno jednoznacznie stwierdzić.
Każdy, kto zdecyduje się na zbieranie funduszy za pomocą kampanii crowdfundingowej, staje przed wyzwaniem określenia celu finansowego. Poniżej kilka rad, o których warto pamiętać przy jego oszacowaniu.
Na oko się nie liczy
Określając ceny poszczególnych składowych projektu, nie licz kosztów „na oko”. Zorientuj się dokładnie, jakie ceny niezbędnych produktów i usług oferują podwykonawcy. Ten manewr zaoszczędzi Ci w przyszłości wielu potencjalnych kłopotów.
Uwzględnij dodatkowe koszty
Koszt projektu to coś więcej niż tylko cena jego realizacji. Pamiętaj, aby podliczając całość nie zapomnieć o:
- koszcie przygotowania i dystrybucji nagród,
- prowizji portalu,
- obowiązkowym podatku.
Nie zawyżaj kosztów realizacji
Zwróć uwagę, że określony przez Ciebie cel może zostać przekroczony w konsekwencji zbierzesz większą kwotę niż planowałeś. Warto wziąć to pod uwagę i nie kreować budżetu na wyrost. Stawiając na minimalną wersję potrzebną do realizacji projektu, automatycznie zwiększamy prawdopodobieństwo jego pozyskania.
Nie zaniżaj kosztów realizacji
Zaniżenie celu finansowego, może mieć dla Ciebie przykre skutki. Istnieje ryzyko, że nawet w przypadku uzyskania pełnej kwoty nie będziesz w stanie zrealizować prezentowanego projektu, ponosząc szereg konsekwencji wynikających z tego faktu.
Pierwsze wrażenie celu finansowego
Jeśli cel finansowy jest naprawdę duży – co skutkować może zwlekaniem wspierających z wpłatami – podziel realizację projektu na etapy. Wydzielając je, możesz dokładnie pokazać cały proces realizacji i pozwolisz zrozumieć uczestnikom wysokość budżetu.
Wspierający są najważniejsi
Projektując cel finansowy pamiętaj, aby nagrody oferowane za wsparcie finansowe były atrakcyjne. Niejednokrotnie wiąże się to z kosztem ich produkcji, jednak zdecydowanie zwiększa prawdopodobieństwo decyzji o uczestnictwie w projekcie.
Stosując powyższe rady zmniejszasz ryzyko związane z nietrafnym określeniem celu finansowego oraz konsekwencjami, jakie niesie to dla Twojej kampanii crowdfundingowej.
A teraz, do dzieła!