Finansowanie społecznościowe to popularne źródło pozyskiwania środków za pośrednictwem internetu. Nadal nie wszystkie organizacje pozarządowe korzystają z niego w efektywny sposób by finansować realizację celów statutowych. Jak przeprowadzić skuteczną i bezpieczną kampanię?
„Chcemy dać szansę na coraz większą samodzielność naszym podopiecznym z zaburzeniami rozwojowymi. Z tego powodu chcemy stworzyć miejsce we Wrocławiu, gdzie osoby z niepełnosprawnością umysłową będą mogły pracować na równi ze zdrowymi ludźmi.” W taki sposób Stowarzyszenie Twórców i Zwolenników Psychostymulacji rozpoczyna opis projektu „Cafe Równik”. Na utworzenie klubokawiarni pełniącej także rolę środka terapii uzbierali 56 561 złotych od ponad pięciuset osób. To dobry przykład wykorzystania finansowania społecznościowego przez NGO.
Tekst pierwotnie ukazał się na portalu ngo.pl
Crowdfunding to sposób finansowania projektów kulturalnych, społecznych i biznesowych przez internet. Na specjalnych portalach społeczność wspiera finansowo ciekawe, ważne inicjatywy. To ogromna szansa dla organizacji pozarządowych, ale „samo się nie zbierze”. Co zatem zrobić, by powtórzyć sukces „Cafe Równik”?
- Odpowiednio sformułujcie cel
Przeważająca część NGO prowadzących aktywne działania fundraisingowe zbiera środki „na realizację celów statutowych”. Te mogą być różne, niekoniecznie powiązane i często nieznane w całym zakresie darczyńcom. Przewagą dobrych kampanii crowdfundingowych jest to, że zbiórka dotyczy bardzo precyzyjnie określonego celu. A wspierający przekazują nań środki w zależności od tego, czy się z nim zgadzają, czy nie.
Przykłady:
- „wesprzyj wydanie poradnika opiekuna osoby niepełnosprawnej” kontra „przekaż darowiznę na stowarzyszenie, my pomagamy, edukujemy, organizujemy konferencje, planujemy też prowadzenie bloga oraz wydanie poradnika”;
- „wesprzyj organizację konferencji na temat XYZ” kontra „wesprzyj działania edukacyjne fundacji”;
- „wesprzyj wyjazd reprezentacji województwa na mistrzostwa Europy” kontra „wesprzyj rozwój sportu młodzieżowego.
Nasz Przyjaciel, ks. Robert Ablewicz – Misjonarz Świętej Rodziny na Papui Nowej Gwinei prowadzi Centrum Młodzieży – bezpieczne miejsce spotkań, integracji i rozwoju lokalnej społeczności. Dalszy rozwój wymaga jednak wsparcia, m. in. na zakup materiałów edukacyjnych i wymagane prace budowlano-remontowe. https://zrzutka.pl/dhvtc2
- Opiszcie przedsięwzięcie w zrozumiały sposób
Szlachetny cel, świetny pomysł, ważna akcja społeczna – jakikolwiek jest cel projektu, musi zostać opisany w bardzo czytelny sposób. Plagą internetowych zbiórek są błędy w komunikacji. Internauta nie wie jaka jest potrzeba, kto zbiera pieniądze i czy zamierza je wydatkować zgodnie z przeznaczeniem.
Opis zbiórki powinien zawierać skondensowane informacje o celu, budżecie, zespole projektu oraz świadczeniach dla wspierających. Po szczegóły zainteresowanych należy odesłać do innych źródeł, stron i materiałów przygotowanych przez projektodawcę. Warto wprost komunikować, że trwa zbiórka pieniędzy, a nie gromadzić „lajki”. Jednocześnie zachęcić odbiorców do udostępnienia informacji znajomym, co radykalnie zwiększy zasięg.
- Wybierzcie portal finansowania społecznościowego
Portali internetowych, na których NGO mogą zbierać środki jest w Polsce około 20. Niektóre mają charakter specjalistyczny i akceptują wyłącznie projekty sportowe lub kulturalne. Inne dopuszczają mix tematyczny i obok projektów wydawniczych, można znaleźć zbiórkę na leczenie, jak i przedsięwzięcie biznesowe.
Różnice tkwią także w sposobie klasyfikacji wpłat. Podstawowy podział obejmuje darowizny i przedsprzedaż. Wybierając platformę warto sprawdzić zakończone projekty, opłaty i wymogi formalne. W przypadku wątpliwości warto zasięgnąć opinii branżowych specjalistów lub organizacji, które przeprowadziły skuteczną zbiórkę.
Kampanie fundraisingowe wygodnie przeprowadzisz na zrzutka.pl
- Zaplanujcie kampanię
Wybór portalu jest istotny, ale należy pamiętać że to jedynie narzędzie pomagające organizacji. Dużo ważniejsze jest odpowiednie przygotowanie kampanii promocyjnej. Spójna komunikacja, materiały dla dziennikarzy, aktywność w mediach społecznościowych to absolutna podstawa.
Polacy chętnie angażują się w kampanię finansowania społecznościowego osobiście i finansowo, ale musicie stworzyć ku temu dobre warunki. Potencjalni wspierający muszą się najpierw o kampanii dowiedzieć (zasięg w różnych kanałach komunikacji), a potem zrozumieć i móc łatwo włączyć w jej promocję (multimedia, czytelne komunikaty).
- Bądźcie uczciwi
Internauci są bardzo zaangażowaną grupą i wytropią potencjalne nadużycia. Lepiej pokazać „trupa w szafie”, niż nadużywać zaufania niszcząc wirtualną relację. Darczyńcy dość często powtarzają wsparcie, o ile nie natknęli się nieuczciwe traktowanie.
Finansowanie społecznościowe jest doskonałym, łatwo dostępnym i bezpiecznym mechanizmem pozyskania środków dla NGO. Wymaga odpowiedniego przygotowania i poświęcenia czasu na kampanię. Łatwe w korzystaniu z tego mechanizmu jest tylko dodanie elektronicznego opisu projektu, ale to działanie samo w sobie pieniędzy nie przyniesie. Dobrze przygotowane zespoły mają jednak ogromne szanse na sfinansowanie działań, do czego zachęcam!