Inicjatywy społeczne to szczególnie trudna kategoria z punktu widzenia pozyskiwania funduszy. W szczególności dotyczy to zgromadzeń publicznych i małych wydarzeń. Spore koszty, bardzo ograniczone instytucjonalne źródła finansowania i, dość często, problematyczna kwestia komunikacji próśb o wpłaty. Jak aktywiści, organizacje pozarządowe i zespoły mogą sobie z tym radzić?
-
Zbuduj społeczność
-
Załóż profil zrzutki i dokonaj weryfikacji
-
Ustal cele finansowe
-
Opisz uczciwie cel przeznaczenia środków
-
Promuj zbiórkę podczas spotkań oraz w kanałach komunikacji elektronicznej
-
Zwiększ transparentność dokumentując i publikując wydatki
Społeczne zrywy często wiążą się z silnymi emocjami, nierzadko celowo podsycanymi przez organizatorów i media. Nie każdy będzie chciał dorzucić się do projektu, mogą też pojawić się krytycy inicjatywy. Technicznie prowadzenie zbiórki pieniędzy wymaga niemal tych samych działań – przygotowania odpowiedniej infrastruktury, dobrania adekwatnej komunikacji i dotarcia do potencjalnych darczyńców. Zbierać środki można na małe jak i bardzo kosztochłonne przedsięwzięcia; małe inicjatywy lokalne oraz ogólnopolskie marsze. Ważne, by organizatorzy kierowali się zasadami wiarygodności, uczciwości, legalności i transparentności.
Dowiedz się jak skutecznie przeprowadzić zbiórkę online: fundraising