Prognozy Deloitte dotyczące rozwoju crowdfundingu

share on:

Deloitte, firma konsultingowa zaliczana do tzw. „wielkiej czwórki” co roku publikuje prognozy na nadchodzące miesiące. W najnowszej edycji raportu „Technology, Media and Telecommunications Predictions 2013” dostrzega także crowdfunding.

deloitte predictions

Według szacunków analityków Deloitte w bieżącym roku za pośrednictwem portali finansowania społecznościowego uda się zebrać $3 miliardy, tj. ok. 9,26 miliarda złotych. Należy jednak zauważyć, że w ta kwota zawiera także pożyczki społecznościowe.

Twórcy raportu o przyszłości technologii, mediów i telekomunikacji argumentują uwzględnienie crowdfundingu tym, że jest to źródło finansowania produktów technologicznych i wirtualnych (jak np. gry), ale także portale CF stają się nowym, interesującym typem wśród stron internetowych.

[box]

Według analityków Deloitte podział zgromadzonych środków będzie nastepujący:

  • pożyczki społecznościowe – $1,4 miliarda;
  • crowdfunding nieudziałowy – $700 milionów;
  • darowizny przekazywane za pośrednictwem portali internetowych – $500 milionów;
  • equity crowdfunding – $100 milionów lub $1 miliard dolarów (w zależności od implementacji JOBS Act, zawierającego CROWDFUND Act).

[/box]

Deloitte nie pokazuje żadnych obliczeń, ani nie podpiera własnych szacunków danymi historycznymi. Wszystkie szacunki zostały wykonane metodą delficką, czyli w zgodzie z własną opinią konsultanta odpowiedzialnego za tę część raportu. Są one dużo niższe, niż prognozy Gartner Research, który spodziewa się w wzrostu do $6 miliardów w tym roku, a massolution prognozował, że $3 miliardy będą osiągnięte w 2012 roku.

Mają rację autorzy raportu pisząc, że crowdfunding jest nowym źródłem finansowania i wypełnia lukę na spadającym rynku kapitału wysokiego ryzyka, ale podkreślają, że jest to relatywnie mało znacząca alternatywa. Nie zgadzam się z tym poglądem, gdyż mechanizm ten uzupełnia i pomaga funduszom VC, które powinny wręcz wymagać takiej weryfikacji przez rynek.

Szacunki rozwoju tego rynku należy traktować ze sporą rezerwą, ale pojawienie się crowdfundingu w raporcie Deloitte ma istotne znaczenie. Choć nie jest uznany za bardzo ważny trend, to sam fakt tego, że Deloitte poświęca mu uwagę oznacza, że dostrzeżono w nim potencjał… do zarabiania pieniędzy przez duże firmy doradcze.

Pełna wersja raportu na stronie Deloitte.

share on:
Karol Król

Karol Król

Od 2010 prowadzę crowdfunding.pl i angażuję się w zrównoważony rozwój sektora finansowania społecznościowego w Polsce i w Europie. Zapraszam do dyskusji!

1 Comment

Dodaj komentarz