Firma Danone, producent marki jogurtów Fantasia w swoich najnowszych działaniach promocyjnych na rynku polskim korzysta z crowdsourcingu. Mimo, że przykład zastosowania jest dość płytki, dobrze obrazuje mechanizmy wykorzystania klientów do współtworzenia produktu i pominięcia etapu testowania rynku nowym smakiem Fantasii i sprawdzania reakcji.
Danone w niezłym czasie reklamowym emituje spot prezentujący dedykowaną akcji stronę www.wyborysmaku.pl, na której klienci mogą głosować na jeden z 2 smaków jogurtu. Zwycięzca, po 2 miesiącach głosowania pozostanie na rynku, przegrany zaś będzie wycofany z portfolio. Zalety takiej kampanii są oczywiste i opisywałem je wcześniej. Ważny jest natomiast fakt, że tak wielkie koncerny zaczynają wykorzystywać crowdsourcing dla swoich celów, pozostawiając jednak klientom wrażenie, że coś od nich zależy, co zresztą w jakimś sensie jest prawdą. Dość ciekawe jest to, że decyzja podejmowana przez użytkowników ma charakter negatywny – nie dotyczy zmaku, który mógłby zostać wprowadzony na rynek, ale takiego, który z niego zniknie! Daje to dodatkową korzyść, że sporo konsumentów jogurtu o smaku, który przegra, będzie wiedziało dlaczego nie mogą go znaleźć na półce.
Danone przedstawiając wybory smaku pokazuje, że nie chodzi o zły produkt, kłopoty firmy, czy inne negatywne zjawiska, ale przekierowuje uwagę na możliwości decyzyjne każdego klienta, które dodatkowo wymuszają interakcję, a więc mają większą skuteczność marketingową.
2 komentarze