Odkapsluj wyobraźnię… Crowdsourcing w Tymbarku za iPoda

share on:

Kolejną firmą na polskim rynku, której marketerzy dostrzegli zalety crowdsourcingu, jest producent napojów Tymbark. W przeciwieństwie do wcześniej opisywanych kampanii, w tym przypadku klientów zaprzęgnięto do kreacji właściwie wszystkich obszarów marki…

Pieszczotliwymi (?) hasłami i licznymi nagrodami rzeczowymi grypa Tymbark zachęca do: wymyślenia hasła reklamowego, nakręcenia spotu, stworzenia etykiety i plakatu, a także – podobnie jak Frito-Lay – do wymyślenia nowego smaku. Autorzy kampanii utworzyli specjalną stronę dedykowaną akcji – kapsel.pl.

Ciężko oceniać wyniki działań, ponieważ proces współtworzenia (unikam słowa konkurs!) nadal trwa. W przeciwieństwie do pozostałych akcji crowdsourcingowych na stronie Tymbarku podjęto próbę stworzenia społeczności. Każdy użytkownik musi podać swoje dane i założyć prosty profil. To dobry pomysł, ale poza udziałem w konkursie, nie spodziewam się jakiejkolwiek aktywności użytkowników… Aby podkreślić rolę internetowego tłumu „tymbarkowiczów”, poza jury, i oni mają swoje głosy przy wyborze zwycięskich projektów, w poszczególnych kategoriach.

Wygląda na to, że firmie zależy tylko i wyłącznie na wygenerowaniu buzza i skorzystaniu z pomocy społeczności 2.0. Dziwi jednak kwestia udostępnienia konkursu, a nie zwrócenia się o realną prośbę do użytkowników, którzy naprawdę mogą pomóc. Całkiem nieźle rozwinięta ekspercka blogosfera i aktywność profesjonalistów w sieci, nawet w wolnym czasie, to naprawdę źródła nieosiągalnej wiedzy dla działów promocji i B+R. Co więcej, stosunkowo chętnie podzielą się oni (my) opinią!

Niskie nagrody, wiele kategorii i zero obietnic, co do realizacji, nie napawają optymizmem odnośnie jakości crowdsourcingu Tymbarka. Ponownie jednak kierunek można uznać za pozytywny, a do portfela kampanii crowdsourcingowych dokładamy kolejną. Ich efekty będą mierzalne już niebawem i to będzie prawdziwa odpowiedź na pytanie, czy te rozwiązania mają sens i pozytywny wpływ na wyniki sprzedażowe. Z pewnością zaprezentują na blogu efekty tego rozliczenia marketerów ze zrozumienia zasad otwarcia firmy na użytkowników sieci.

Wykorzystane obrazki pochodzą ze strony konkursu.

share on:
Karol Król

Karol Król

Od 2010 prowadzę crowdfunding.pl i angażuję się w zrównoważony rozwój sektora finansowania społecznościowego w Polsce i w Europie. Zapraszam do dyskusji!

Leave a Reply