Crowdsourcing to połączenie angielskich słów „crowd” i „outsourcing”. Jak opisywałem wcześniej, jest to proces wykorzystywania potencjału i wiedzy wirtualnej społeczności do własnych celów przedsiębiorstwa lub dla dobra ogółu. Dobrze zaplanowane działania mogą posłużyć zarówno do badań marketingowych, produktowych czy społecznych, jak i do zbudowania i rozwinięcia przychodowego biznesu.
Proces crowdsourcingu wymaga stworzenia łatwo dostępnych i intuicyjnych narzędzi wspierających interakcję. „Czysta” odmiana bazuje na woli użytkowników do uczestnictwa w danym projekcie. Jednakże często zaangażowanie najbardziej interesującej grupy docelowej wymaga dodatkowych motywatorów, np. w postaci nagród. W tym wypadku należy jednak uważać, aby nie było to sztuczne kupowanie dawców opinii, tak jak to miało miejsce w przypadku opisywanych przeze mnie realizacji z rynku polskiego.
W autorskim cyklu „Gałęzie Crowdsourcingu” będę szczegółowo prezentował różne grupy portali, narzędzi i crowdsourcingowych realizacji, aby stworzyc kompletną mapę sektora, który w szerokim ujęciu jest zgodny z ogólną definicją tego zjawiska. W celu uściślenia definicji pod uwagę wezmę takie platformy i realizacje, w których oznaczony podmiot adresuje problemowy komunikat do nieoznaczonej grupy odbiorców, w celu realizacji własnych celów lub dla wspólnego rozwoju narzędzi dostępnych dla każdego.
Wszystkie części cyklu „Gałęzie Crowdsourcingu” będą zawierac:
- opis cech szczególnych danej grupy
- przykłady najważniejszych portali zagranicznych oraz polskich, jeżeli istnieją
- dokonane realizacje, ważne wydarzenia zmiany
- dane ilościowe i jakościowe
- analizę biznesową, o ile będzie to możliwe
Podobna forma przedstawiania kolejnych gałęzi pozwoli na przedstawienie całej części internetowego biznesu i inicjatyw naukowych w formie wirtualnego handbooka. Docelowo opracowanie zostanie wydane także jako e-book lub publikacja innego typu. Z uwagi na tematykę wysyłam otwarty CALL FOR PAPERS. Jeżeli jesteś zainteresowany udziałem w tym przedsięwzięciu, interesujesz się zagdanieniem lub chcesz byc częścią zespołu redakcyjnego to gorąco zapraszam do współpracy. Prace zostaną opublikowane na blogu (niebawem w nowej, lepszej odsłonie) oraz w ostatecznej, pełnej wersji całego opracowania. Każdy z uczestników otrzyma elektroniczną i drukowaną, numerowaną wersję e-booka z wyszczególnionym imieniem i nazwiskiem. Zastrzegam jednak sobie prawo do przetwarzania i wykorzystywania przesłanych opracowań.
Praca powinna miec charakter wpisu na blogu eksperckim – pisana poprawną polszczyzną, bez unikania stylu popularno-naukowego, ale i bez typowo akademickiego bełkotu, nadmiaru przypisów, czy cytatów. Tematyka od portali, na których darmowo lub komercyjnie można udostępniac własną pracę (iStock, redbubble), przez Wikipedię i inne wiki’s, wykop,porównywarki aż do platform współzawodnictwa, crowdfundingu i prediction markets jest tak szeroka, że z pewnością każdy może wybrac najbardziej odpowiadający mu obszar.
Motywacją do stworzenia takiego handbooka była poniższa infografika, która jest jednocześnie wstępnym zarysem podziału obszarów crowdsourcingu na gałęzie w ostatecznym opracowaniu.
Zapraszam do współpracy!
P. S. Crowdfunding opisuję ja! 🙂
Wykorzystany obrazek pochodzi ze strony crowdsourcingresults.com.
![](/Users/KRLKAR%7E1/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-4.png)
challenge accepted
a na VentureBeat ciekawy wpis – predykcja FB:
wisdom of crowds –> wisdom of friends
🙂