Piątkowy pojedynek Pogoni z Lechem na boisku zakończył się zwycięstwem 3-0 gości z Poznania. Zespoły spotkają się także w środę w półfinale Pucharu Polski. Równolegle do wydarzeń boiskowych trwa ciekawsza rywalizacja – kibiców o wsparcie kampanii finansowania społecznościowego swoich klubów.
W pogoni za stadionem
Podczas konferencji CrowdFest uroczyście ogłoszono start kampanii z jednym z najwyższych celów finansowych w Polsce. Aż milion złotych na rozbudowę stadionu zbierają władze Pogoni Szczecin. Do tej pory dzięki wpłatom 1263 kibiców udało się pozyskać niemal 20% celu, ale kampania potrwa jeszcze miesiąc.
Klub deklaruje, że w ostatnim dniu kampanii dopłaci brakującą kwotę, co może osłabiać zaangażowanie kibiców, ale specjalne gadżety z okazji kampanii cieszą się sporym zainteresowaniem. Jako bonus można otrzymać okolicznościowe szaliki, koszulki, własne krzesełko na stadionie, a nawet rejs z prezesem klubu.
Dobrym pomysłem z punktu widzenia strategii promocji jest umożliwienie wsparcia kampanii w dni meczowe „offline”, przy użyciu wydrukowanych formularzy dystrybuowanych wśród kibiców.
Projekt „W pogoni za stadionem”
Dumni z tradycji kibice Kolejorza
W Poznaniu 160 000 złotych na przygotowanie wielkopowierzchniowych grafik upamiętniających historię Lecha zbiera klub oraz stowarzyszenie kibiców. Struktura kampanii jest dość standardowa i opiera się przede wszystkim na sprzedaży brandowanych produktów. Uwagę przykuwają jednak takie bonusy jak 24-godzinny kontrakt.
5,000 PLN lub więcej
24-godzinny kontrakt z Lechem Poznań
-przedstawienie na konferencji prasowej
-udział w treningu z drużyną
-kompletny strój Lecha Poznań z Twoim nazwiskiem i wybranym przez Ciebie numerem w przedziale 1-99
-dres klubowy
-Twoje imię i nazwisko znajdzie się na tablicy pamiątkowej DUMA WLKP. Tablica zostanie umieszczona na I, III i IV trybunie Inea Stadionu
-certyfikat potwierdzający udział w akcji „Dumni z tradycji”
Lech na 42 dni przed końcem kampanii ma na koncie 20% celu finansowego i dobre widoki na sukces kampanii.
Projekt „Dumni z tradycji”
Crowdfunding projektów sportowych
Duże i zaangażowane społeczności fanów oraz wieczne problemy finansowe wielu klubów sportowych sprawiają, że kategoria sport jest dość popularna. Istnieje całkiem sporo platform specjalistycznych, które zajmują się jedynie takimi projektami.
Jednym z najbardziej znanych projektów było przejęcie w 2008 roku przez 20 000 kibiców lokalnego klubu piłkarskiego Ebbsfleet United i społecznościowe zarządzanie nim. Opisywaliśmy także kilka przykładów ze świata futbolu, gdzie kibice bardzo przyczynili się do ratowania ulubionych drużyn. W 2012 roku osobiście uczestniczyłem w rozmowach ze stowarzyszeniem kibiców Polonii Warszawa, o możliwości przejęcia przez kibiców drużyny w ramach kampanii equity crowdfunding.
Crowdinvesting klubu sportowego
Zaangażowanie kibiców w pomoc drużynie nie jest niczym nowym. W zeszłym roku miałem jednak okazję uczestniczyć w kampaniach inwestycyjnych, w których każdy z kibiców został inwestorem. 3 miliony euro dla Rapidu Wiedeń oraz 1,5 mln euro dla FK Wien na międzynarodowej platformie CONDA to jedne z największych projektów w Europie. Dużym uznaniem kibiców cieszyło się powiązanie wysokości odsetek z sukcesami sportowymi na arenie międzynarodowej.
Na boisku Lech wygrał z Pogonią, ale w korespondencyjnym pojedynku kibiców wszystko jest jeszcze możliwe!