Crowdfunding to pomysły, a nie pieniądze

share on:

Finansowanie społecznościowe jest mechanizmem gromadzenia kapitału na realizację przedsięwzięć kulturalnych, biznesowych i społecznych. Należy jednak pamiętać, że pieniądze nie są w crowdfundingu kluczowe. Ok, są ważne, ale to nie o to chodzi…

Racjonalnie myślący człowiek nie daje swoich oszczędności tylko dlatego, że ktoś o nie poprosił. Podstawą ich pozyskania, zwłaszcza dzięki crowdfundingowi jest przedstawienie pomysłu i przekonanie do niego innych osób. Pomysł to podstawa crowdfundingu. Skokowy rozwój kickstartera był możliwy, ponieważ dopuszczane są projekty kreatywne, a więc takie które łatwiej „sprzedać” społeczności. Dużo trudniejsze początki miały portale specjalizujące się w jednej kategorii projektów – muzyki, mody, technologii. One są dedykowane konkretnym społecznościom zainteresowanych osób, podczas gdy projekty kickstartera podobają się wielu. Tak, czy inaczej podstawą jest pomysł, idea.

W książce „The crowdfunding revolution” Marom i Lawton przedstawili piramidę, która pokazuje ile z nieskończonej liczby pomysłów ludzi zostaje przekształcone w duże biznesy.

Piramida pokazuje, że tylko część idei przeradza się w faktyczne biznesy  finansowane dzięki rodzinie i znajomym (koncepcja 4F), a dalej banki, aniołów biznesu itd. Coraz mniej biznesów przechodzi do kolejnej fazy wzrostu, co jest związane oczywiście z ich upadkiem lub stagnacją rozwoju. Piramida ta wizualizuje także, że dzięki crowdfundingowi nie tylko odważni biznesmeni zrealizują swój pomysł, ale zrobi to dużo więcej osób. Rozumowanie jest słuszne – nie każdy chce inwestować w zakładanie firmy, prawników, opłaty administracyjne itp., ale może skorzysta z prawie darmowej platformy finansowania społecznościowego. 

Na piramidze zaznaczone są kolejne rodzaje crowdfundingu – dotacje i pożyczki społecznościowe do kwoty ok. 20 000 euro i finansowanie społecznościowe o charakterze udziałowym w przedziale 20k-2,5mln euro. 

Jakkolwiek piramida to jedynie wizualizacja i nie tylko finansowanie społecznościowe pomaga realizować lub testować pomysły, to z pewnością jest w tym przydatne. Nie można też zapomnieć, że o ile pomysły bez niego można rozwijać, o tyle crowdfunding bez dobrych pomysłów rozwijać się nie będzie. A pomysły to ludzie…

share on:
Karol Król

Karol Król

Od 2010 prowadzę crowdfunding.pl i angażuję się w zrównoważony rozwój sektora finansowania społecznościowego w Polsce i w Europie. Zapraszam do dyskusji!

1 Comment

Leave a Reply